יומן מסע לפולין של יו"ר הסתדרות עובדי המדינה

בתאריכים 14-18.5.23 יצאה משלחת ראשונה של ראשי וועדי עובדים וחברי ועדים למסע פולין, פרי יוזמתו של יו"ר הסתדרות עובדי המדינה – עו"ד אופיר אקלעי. להלן יומן המסע שכתב, המסכם את רשמיו :

יומן מסע

15.5.23
מסע שכל כולו לב, ציונות, ערכים וחיזוק האחדות. היום השני למסע ערכי לפולין לראשי וחברי וועדים של הסתדרות עובדי המדינה.

בין מראות וסיפורי הגבורה של גטו וורשה בפולין והזיכרון היהודי הצרוב של השואה, למשלחת מנהיגי עובדים בהסתדרות עובדי המדינה, זהו מסע ערכי ציוני מטלטל, שלאחריו איש לא חוזר כמו שהוא נסע.

אתמול נחתה משלחת של כ-80 ראשי וחברי וועדי עובדים מכלל משרדי הממשלה, בוורשה שבפולין. ערכנו סיור מקיף בבית הקברות היהודי, בגטו וורשה, בכיכר השילוחים לטרבלינקה וצעדנו במסלול הגבורה בעקבות מרדכי אנילביץ וחבריו למרד גטו וורשה; ההתקוממות היהודית, שהוכיחה לגרמנים ולעולם שאנו נדע להילחם על כבוד העם היהודי.

קיימנו מפגש מרתק עם שגריר ישראל בפולין יעקב ליבנה. זכיתי לצאת למסע הזה עם קבוצה מעולה של אנשים מיוחדים וערכיים, שמתגבשת מאוד ואין לי ספק שהם ימשיכו להעביר את זיכרון השואה בקרב העובדים במשרדי הממשלה השונים.

תודה מיוחדת למדריכים המצוינים של חברת "מול נבו", לחברי הצוות טל בורשטיין ואבי שלמה שהופכים את המסע הזה למוצלח ומושקע במיוחד.

16.5.23
רגע אחד ספונטני ופרץ של דמעות, במפגש עם צעירים ממשלחת נוער ארה"ב, במחנה הריכוז מאיידנק, זיקק את מהות יומן המסע שלנו; יהודי הוא יהודי בכל מקום ובכל עת בשדות הקטל של מחנה הריכוז מאיידנק. בביקור במשרפות בהן רבבות מבני עמנו נשרפו, פגשנו בספונטניות משלחת נוער יהודי מארה״ב ללא מילים, התחלנו כולנו בשירה, שבקעה מעומק הנפש. הדמעות של כולם זלגו, הלבבות של כולם התחברו וסיימנו בשירת התקווה. עם ישראל חי.

אני כל כך גאה בחברי המשלחת של מנהיגי העובדים של הסתדרות עובדי המדינה, שמייצגים את מדינת ישראל בצורה הכי ראויה ומכובדת שיש.

סיום מסע
משלחת פולין – ועדים בשירות המדינה, הגיעה לסיומה בתחושות של שותפות אדירה ואחדות. היה מרגש, מטלטל, סוחף ונוגע. תודה לכל המשתתפים שהפכו את המסע הזה למה שהוא היה.

סיכום המסע למחנות ההשמדה מאיידנק, בלזץ, אושוויץ ובירקנאו בפולין – חזרנו אנשים שונים, מסע עוצמתי מטלטל, חשנו את ריח המוות שהיה באוויר, את זעקות היהודים, הילדים, ההורים, שהדהדו שם וגם חווינו רגעים של אופטימיות מלווים בדמעות מהולות בהתרגשות ותובנה אחת לכולנו – מדינת ישראל היא הבית של העם היהודי והניצחון הגדול שלנו.

זה היה אולי המסע החשוב מכולם, של מנהיגי הסתדרות עובדי המדינה לפולין שהגיע לסיומו. שום דבר שראינו בעבר, לא יכול להמחיש לנו את ההרגשה שעמדנו אחוזי צמרמורת וחסרי יכולת להבין ולהאמין מה התרחש על האדמה הארורה הזו. חלקנו אנשים, שראו לא מעט בחיינו, מלחמות, טרגדיות ורגעים מאתגרים, לא היה אחד מחברי המשלחת שלנו, שיכול היה להוציא מילה מפיו ברגעים הראשונים. בלתי נתפס.

במחנה ההשמדה בלזץ – 20 גרמנים עם עוד 60 משתפי פעולה אוקראינים – הצליחו למחוק קהילות שלמות של בני עמנו ותוך 11 חודשי פעילות, 600 אלף יהודים הושמדו בו.

אוושוויץ בירקנאו – מפעל ההשמדה הגדול והאכזרי בהיסטוריה האנושית עם 1.5 מיליון נרצחים. העצים, האדמה, האבנים והמבנים, הם עדות לזוועות רצח העם היהודי. הריח באוויר שונה, קשה לתאר במילים. ממרומי 75 שנות קיומה של מדינת ישראל, כישראלים גאים, קשה להבין ולהפנים את גודל הזוועות שאירעו לעמנו ואת חשיבות המדינה כבית לעם היהודי; אך כאוחזי הלפיד של העם היהודי כיום, יש לנו משימה חשובה מאוד, להמשיך ולהנחיל את זיכרון השואה לדורות הבאים ולשמור על המתנה הגדולה שקבלנו – מדינת ישראל.

מחשבה אחת הדהדה בי לאורך כל המסע והחוויה הכל כך משמעותית במחנות ההשמדה – לו רק יכלו כל המנהיגים שלנו להפנים את חשיבות האחדות בינינו, כמפתח לשמירה על עוצמתה של מדינת ישראל וקיומה לנצח.

תודה ענקית לקבוצה המופלאה שהתגבשה והתלכדה יחד למשפחה אמיתית ולצוות המדהים שלנו, המדריכים המעולים גילי, שירי ושקד מחברת "מול נבו" , טל בורשטין ואבי שלמה שהפכו בהשקעה יתרה את המסע הזה למושלם.

עם ישראל חי!

הדפדפן שלך אינו נתמך
בבקשה עדכן את הדפדפן שלך על מנת לראות את האתר באופן תקין.
הורד מהדפדפנים הבאים: